Adalet Sarayı'nın trafiğini rahatlatmak için yapılan yol çalışması, Hürriyet Mahallesi'nin Şişli'ye bağlantısını kesti. Eskiden bir el mesafesinde olan Şişli, şimdilerde uzak. Sorunları çözmek için kurulan 'halk komitesi' 2 bin 500 imza topladı. Çarpıklık giderilmezse son çare eylem yapmak gibi görünüyor.
Hürriyet Mahallesi nin önüne yapılan Adalet Sarayı, birçok sorunu da beraberinde getirdi
İstanbul’da Kağıthane ile Şişli ilçeleri arasında yer alan 25 bin nüfuslu Hürriyet Mahallesi, Anadolu’nun hemen her bölgesinden gelen insanlarla Türkiye’nin ufak bir örneklemi. Bugüne kadar sessizliğin hâkim olduğu ve klasik ‘mahalle hayatının’ hüküm sürdüğü bölgenin huzuru, hemen yanı başlarına dikilen İstanbul Adalet Sarayı nedeniyle bozuldu. Adliyenin inşası sonrası yapılan yol düzenlemeleriyle Şişli’ye bağlantısı kesilen Hürriyet Mahallesi sakinleri, şimdilerde sıkıntılı günler geçiriyor.
Şişli artık uzak bir muhit
Bir dokunanın bin ah işittiği Hürriyet sakinleri, mahallenin hemen girişine yapılan Adalet Sarayı’nın inşasını önceleri hoş karşılamış. Kendilerine sunulan projede, bölgenin yeşil alan olacağı ve yayalaştırma çalışmalarıyla geçişlerin rahatlatılacağı izah edilmiş. Ancak yol çalışmaları ve inşaat tam gaz devam ederken, projede yapılan bazı değişiklikler, sonraları bölge halkının tepkisini çekecek birtakım karışıklıklara yol açmış.
Şu sıralar mahalle sakinlerinin en büyük kabusu, Adalet Sarayı ve Çağlayan Meydanı düzenlemesi kapsamında trafiği rahatlatmak için yapılan yol düzenleme çalışmaları. Zira yeni yapılan yol düzenlemesiyle artık Hürriyet Mahallesi’nin Şişli’ye doğru bir çıkışı bulunmuyor. Mahalleden çıkan araç Şişli istikametine dönemediği için mecburen Kağıthane Caddesi’ne iniyor ve Çağlayan ile Gürsel Mahallesi üzerinden uzunca bir mesafe kat ettikten sonra Şişli istikametine çıkabiliyor.
Yani bir zamanlar Şişli’ye beş dakikada gidebilen mahalleli, şimdilerde yapılan değişikliklerle aynı mesafeyi 45 dakikada kat ediyor. Bu arada yapılan yol düzenlemesiyle Kağıthane ve Çağlayan üzerinden tünele girmek isteyen araçlar da bu güzergahı kullanmak zorunda.
Tam bir keşmekeş olarak niteleyebileceğimiz bu durumdan mustarip mahalle sakinleri, sorunun bir an önce giderilmesini ve Şişli’yle olan bağlantılarının kesilmemesini istiyor.
Acil durumlar tedirgin ediyor
25 bini aşkın kişinin yaşadığı Hürriyet Mahallesi’nde yaşanan sorunlar sadece araçların Şişli’ye doğru çıkamamasıyla ilintili değil. Otobüs duraklarının yerlerinin değiştirilmesi ve mahalleye giren 46H otobüsünün servis süresinin uzaması da rahatsız edici başka bir ayrıntı. Yapılan son düzenlemeden sonra belediye otobüsü Kağıthane trafiğine giriyor ve yaklaşık bir saat boyunca sadece buradaki trafiğin içerisinde kilitli kalıyor. İETT’nin Eminönü’nden kalkan 46H için öngördüğü gidiş süresinin 50 dakika olduğu düşünüldüğünde, bölgeye ulaşmak neredeyse azap haline geliyor. Bütün bu sorunlar yetmezmiş gibi mahallenin girişine çekilen tel örgülerle yayalar daha uzun bir yol kat ederek metrobüs durağına ulaşıyor.
Trafik sorunu bu denli rahatsız ederken, halkı en çok tedirgin eden nokta ise yaşanabilecek herhangi bir acil durumda neler olabileceği. Zira mahalleye girmek zorunda kalacak olan bir ambulansın kolay kolay trafikten sıyrılamayacağı öngörülüyor. Mahallenin hemen girişinde yer alan Florance Nightingale Hastanesi’ne dönebilmek için ise Gürsel Mahallesi’ne doğru uzun bir yol kat etmek gerekiyor. Komite üyelerinden Cemal Şengün “Hastaneye dokunabiliyorum, ancak gidemiyorum. Böyle bir durum olabilir mi?” diyor.
Bunun yanında Şişli’den adeta izole edilen Hürriyet Mahallesi esnafının da işleri bozulmuş durumda.
İstanbul’un en büyük alüminyum satış yerlerinden biri olan semt, bir süre önce perakende alıcıların uğrak yeriymiş. Ancak gerek trafiğin keşmekeş haline gelmesi, gerekse mahalleye girişin zorlaştırılması, haliyle esnafın işlerini de bozmuş. Bir zamanlar alüminyum sektörünün göbeğinde yer alan bu muhit, şimdilerde unvanını Bayrampaşa’ya kaptırmış durumda.
Hürriyet Mahallesi’nde tek sıkıntılı esnaf kesimi alüminyumcular değil. Bölgede ticaretle uğraşan herkes, yapılan trafik düzenlemesinin işlerini bozduğunu söylüyor. Adliye Sarayı’nın getirdiği insan kitlesiyle rahat edeceğini düşünen esnaf, satışların yüzde 60’a kadar düşmesiyle büyük bir hayal kırıklığı yaşıyor.
Okul sorunu da başgösterdi
Hürriyet Mahallesi’nin sıkıntısı sadece trafik düzenlemesiyle bitmiyor. Mahallenin tam göbeğinde yer alan Ahmet Çuhadaroğlu İlköğretim Okulu bu yıl tadilata girdiğinden, okulun 800 öğrencisi iki dönem boyunca birkaç kilometre uzaklıktaki Zuhal İlköğretim Okulu’na nakledilecek. Ancak gerek mesafenin uzak oluşu, gerekse ortaya çıkan ekstra masraflar nedeniyle veliler çocuklarını bu okula göndermek istemiyor. Adrese dayalı nüfus kayıt sistemi yüzünden de öğrencilerin başka bir okula kaydedilmesi mümkün değil. Kısacası öğrencilerin bu okula gitmekten başka çareleri yok.
Hürriyet Mahallesi’nden gelecek öğrencilerin Zuhal İlköğretim Okulu’na ulaşımı ‘kolaylaştırmak’ amacıyla okul tarafından indirimli servis hizmeti konulmuş. Ancak talep edilen servis ücretleri, zaten yol çalışması nedeniyle işleri bozulan halkın belini bükecek seviyede. Masrafları karşılayamayacak olan vatandaşlar da haliyle soluğu muhtarlıkta almış. Durumun sosyal devlet anlayışı çerçevesinde çözülmesini isteyen muhtar Recep Yılbaşı ise sadece iki eğitim dönemini kapsayacak bu süreç için Kağıthane Belediyesi’ne ve Kaymakamlığa başvurmuş. Talepleri ise makul gözüküyor: Taşımalı sistem.
Halkın bu isteğine karşı Kaymakamlığın tutumu netleşmiş değilken, trafik nedeniyle işlerinin bozulduğunu belirten mahalle sakini Yüksel Girgin duruma tepki gösteriyor. “Benim biri dokuz, diğeri yedi yaşında iki torunum var. Aldığımız ücret belliyken, ben bu çocukları servise nasıl yazdırayım?” diyor. Özellikle okula yeni başlamış küçük çocukları olan velilerin mağdur olacağı belirtilirken, güvenlik konusunda da birtakım tedirginlikler yaşanıyor.
Tepkiler bu şekilde dile getirilirken, halktan edinilen ilk izlenim, devletin bu konuya çözüm getireceği hususunda inancın var olduğunu gösteriyor. Çünkü hemen hemen herkes, dokuz ay gibi kısa bir süreliğine konulabilecek taşımalı eğitim sisteminin, devlete büyük bir yük getirmeyeceği kanaatinde.
Bundan sonra ne olacak?
Hürriyet Mahallesi’nin sorunlarını çözmeye yönelik kurulan komitenin öncelikle üzerinde durduğu mevzu trafik düzenlemesi. Bu çarpıklığın giderilmesi için çalmadık kapı bırakmayan mahalleli, halkı rahatlatabilecek ve ulaşımı eskiden olduğu kadar kolaylaştırabilecek bir çözüm bekliyor. Sorunlara bir yanıt bulunmadığı takdirde ise mahalleli sokağa dökülecek. Mahalle sakinlerinden Ahmet Aycıl “Biz bu memlekete vergi veriyorsak, düzgün bir şekilde vatandaşlık görevlerimizi yerine getiriyorsak, mağdur olmamak adına elimizden geleni yapacağız. Gerekirse eylem yapıp sesimizi duyurmaya çalışacağız” diyor. Kısacası Hürriyet Mahallesi sakinleri bu problemin bir an önce giderilmesini talep ediyor. Adalet Sarayı’nın açılışından beri izole edildiği Şişli’ye yeniden bağlanmak istiyor.
Belediye ne diyor?
Hürriyet Mahallesi’nin tecrit edilmesine yönelik şikayetler artınca, muhtarlık üzerinden ilgili kuruluşlara müracaatlarda bulunulmuş. 25 bin nüfuslu mahallede, üç gün içinde toplanan 2 bin 500 imza başta Başbakanlık olmak üzere çeşitli devlet kuruluşlarına gönderilmiş. Muhtar Recep Yılbaşı, düzenleme kapsamında Kağıthane Belediyesi’ne bir proje çizdirildiğini belirtirken, Büyükşehir Belediyesi’nin net bir çalışma yapmadığını ifade ediyor.
Muhtar Yılbaşı’nın müracaatlarına dönen yanıtlar ise oyalayıcı mahiyette gözüküyor. Zira İstanbul Büyükşehir Belediyesi konu hakkında bir çalışma yapıldığını belirtirken, belediyenin bir alt birimi Ulaşım Koordinasyon Müdürlüğü, dilekçelere verilen yanıtta başvuruların kabul edilemeyeceğini dile getiriyor.
Hürriyet Mahallesi sakinlerinin şikayetlerine yönelik açıklama yapan İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Müdürlüğü, Şişli yönünden gelen araçların Hürriyet Mahallesi’ne giriş ve çıkışlarının kesişmesiz olarak iki katlı kavşakla sağlanabildiğini, böylelikle kavşakta kaybedilen zamandan çok daha az bir sürede mahalleye girişin sağlanabildiğini belirtiyor. Ancak muhtar, trafik yoğunluğunun göz ardı edildiğini ifade ederken, araçların 1700 metre uzaklıktan dönmek zorunda kalarak trafikte neredeyse bir saat harcadığını söylüyor.
Kaynak: Radikal
Kaynak: Radikal